De zon is achter de wolken vandaan gekomen, en dat is net op tijd! Het contact tussen mensen ‘in real life’ neemt langzaam weer toe; een goed gesprek (zonder beeldschermen) onder het genot van een drankje behoort weer tot de mogelijkheden. Werken op locatie is momenteel nog niet aan de orde voor veel mensen, maar aan de horizon gloort hoop; we zitten al in stap 3 van de versoepelingen, en als alles goed gaat komt ook hybride werken steeds dichterbij. In de tussentijd werken we er bij SSC-ICT achter de schermen hard aan om onze diensten zo toegankelijk mogelijk te maken, zodat iedereen vanuit huis toch met elkaar in contact kan blijven.
In deze tweede editie van ICT Actueel ligt de focus daarom op het thema ‘toegankelijkheid’. En wat dat thema betreft is een mobiele telefoon in het dagelijks leven bijna niet meer weg te denken. Om die reden heeft SSC-ICT – in opdracht van P-Direkt – begin 2021 400 medewerkers van het contactcenter van P-Direkt voorzien van een werktelefoon. Een belangrijke stap richting het toekomstbestendig werken én een bijzondere aangelegenheid, waarbij P-Direkt het belangrijk vond de aflevering te voorzien van een personal touch. Benieuwd welke rol onze Digicoaches hebben gespeeld in dit proces? Je leest er meer over in het volledige artikel.
In deze editie is er ook aandacht voor collega’s die werken met een arbeidsbeperking. Want hoe is het wanneer een Webex-meeting eigenlijk niet veel verschilt van een regulier telefoongesprek omdat je, bijvoorbeeld, een visuele beperking hebt? Marianne Huijben - informatiemanager digitale toegankelijkheid - legt uit hoe het is om te werken met een beperking en geeft aan hoe belangrijk het is dat o.a. websites en applicaties, maar ook de overige producten en diensten van SSC-ICT, voor iedereen toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
En gesproken over gebruiksvriendelijke producten en diensten: in maart 2021 is de nieuwe clickable Producten- en Dienstencatalogus (PDC) gepubliceerd. De PDC bevat alle producten en diensten die SSC-ICT levert aan klanten. Er is in deze vernieuwde editie veel winst geboekt op het gebied van onder andere gebruiksvriendelijkheid, structuur en vindbaarheid. Anuja Chirandjilal (service catalog manager) en Tamara Vellema (programmamanager Klant Centraal) vertellen vol trots over de mooie samenwerking tussen SSC-ICT en haar afnemers die ervoor heeft gezorgd dat de nieuwe PDC voor iedereen een stuk toegankelijker is geworden. Een mooi resultaat dankzij een stuk persoonlijke aandacht. Iets dat altijd, maar zeker in deze tijden, een belangrijk goed is.
Veel leesplezier!
Joop Groen